Årsrapport 2018: KK er blevet bedre til at styre projekter

Hvordan går det med it-projekterne på DK's største arbejdsplads? Det og meget mere kan du få svar på i IT-projektrådets nye årsrapport.

Københavns Kommunes (KK) IT-projektråd har netop udgivet årsrapporten for 2018. Årsrapporten er IT-projektrådets opsummering af året, der er gået. Rapporten indeholder blandt andet status på projekterne for 2018.

Bedre styring af projekter

Når formanden for IT-projektrådet, Pernille Andersen, ser tilbage på året, der er gået, er det en mere moden organisation med bedre projektstyring, der træder frem:

“Nu har IT-projektrådet snart eksisteret i fem år, og vi kan se, at KK’s modenhed på projektområdet stiger stille og roligt. Vi taler for eksempel ikke længere om at styrke den klassiske projektstyring af økonomi og tid. Det er der generelt godt styr på, og det skal vi fortsætte med at have styr på. Men nu er vi i KK nået til et punkt, hvor det giver mening at tale mere om kvaliteten af projekterne”. 

Netop kvaliteten af projekterne er et emne, der har fyldt meget for IT-projektrådet i 2018. Det ses især ved fordelingen af de anbefalinger, der er givet til projekter i forbindelse med risikovurdering. I 2018 er der givet markant flere anbefalinger til vurderingsemnet ‘Slutbruger og slutprodukt’. Heri ligger eksempelvis anbefalingen om at inddrage slutbrugerne for at sikre kvaliteten af projektet og at arbejde struktureret med kvalitetssikring eller test af den tekniske løsning.

Risici og anbefalinger

Det er især IT-projektrådets anbefalinger til projekterne, der vækker mest interesse. I 2018 har vurderingsemnet ‘Projektets tilrettelæggelse’ givet anledning til flest risici – især er der fundet risici ved tids- og leveranceplaner, ressourcer i projektet og samarbejde med både interne og eksterne parter.

I 2018 har otte ud af 10 risikovurderede projekter fået anbefalinger til slutbruger og slutprodukt. Det er flere end nogensinde før. Det er et udtryk for et behov for modning i den måde, vi prioriterer i vores projektarbejde, mener Pernille Andersen:

”Vi ser desværre, at kvalitet nogle gange må vige til fordel for økonomi og tid. Det er min ambition, at vi får talt kvaliteten op – for at levere et slutprodukt i topkvalitet bør være en prioritet. Et projekt, der er færdigt til aftalt tid og budget, men som leverer et slutprodukt i dårlig kvalitet, er ikke et vellykket projekt i mine øjne. Når vi kan se, at modenheden stiger, kan vi også stille nogle andre krav til projekterne. Så det glæder mig på KK’s vegne, at vi er nået hertil, hvor værdien, som vores projekter skaber, fylder mere i dagsordenen”.

Find hele årsrapporten herunder.

Om årsrapporten

IT-projektrådets årsrapport er til alle ledere og medarbejdere, der arbejder med it-projekter i Københavns Kommune. Formålet med rapporten er at dele viden fra IT-projektrådets møde med de største projekter i kommunen.