Årsrapport 2019: Værdifuld læring fra afsluttede projekter

I 2019 fokuserer årsrapporten især på læring fra afsluttede projekter, og så kan du møde det nye IT-projektråd.

Et kig i bakspejlet

Årsrapporten 2019 indeholder blandt andet evaluering af projekter, som tidligere er risikovurderet. Når projekterne afsluttes, inviteres projektlederen til at tage et kig i bakspejlet og evaluere projektets succeser og udfordringer. Det mener IT-projektrådet kan være til stor gavn for alle de medarbejdere og ledere, der beskæftiger sig med projekter i Københavns Kommune:

”Vi har igangsat evalueringer af afsluttede projekter, fordi vi ved, at ethvert projektforløb indeholder en masse læring. Det er også ofte de samme succeser og udfordringer, der bliver fremhævet på tværs af forvaltningernes projekter. Så jeg håber, at alle medarbejdere og ledere, der arbejder med projekter i KK læser med og tager erfaringerne med sig videre”, fortæller Tanja Franck, formand for IT-projektrådet og administrerende direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen.

Om årsrapporten

IT-projektrådets årsrapport er til alle ledere og medarbejdere, der arbejder med it-projekter i Københavns Kommune. Formålet med rapporten er at dele viden fra IT-projektrådets møde med de største projekter i kommunen.

I 2019 har IT-projektrådet evalueret syv afsluttede projekter, og det er der kommet en række læringspunkter ud af. Du kan læse alle temaer fra evalueringerne i IT-projektrådets årsrapport. Den finder du her på IT-projektrådets hjemmeside.

Blandt andet fremhæver flere projekter styregruppen som en afgørende faktor for projektets succes. Hvis styregruppen formår at skabe fremdrift og retning for projektet og sikre, at projektet har de rette ressourcer, så lykkes projekterne næsten altid. Dog nævnes også enkelte tilfælde, hvor styregruppens medlemmer ikke har været opmærksomme på at udfylde denne rolle, og derfor ikke har kunnet støtte projektet tilstrækkeligt.

Flere projekter fremhæver udvidelse af scope som en udfordring. Mange projektledere fortæller, at der er brugt uforholdsmæssigt meget tid på at begrænse scopeudvidelser. Enkelte projekter beretter, at scope er udvidet, helt uden at der blev allokeret flere ressourcer eller afsat mere tid til projektet. På den måde er scopeudvidelser en faktor, der kompromitterer kvaliteten af et projekt.

Også internt i IT-projektrådet deles erfaringer fra både igangværende og afsluttede projekter, og disse bruges som afsæt for IT-projektrådets strategiske indsatser.

Rådets ambitioner

I 2019 er tre nye medlemmer i IT-projektrådet kommet til. I slutningen af året tiltrådte Tanja Franck, administrerende direktør i BIF, som formand for IT-projektrådet. Derudover er både Lars Frelle-Petersen, direktør i Dansk Industri og Lars Monrad-Gylling, bestyrelsesformand i blandt andre Vipp indtrådt som nye eksterne medlemmer. Dermed er IT-projektrådet igen fuldtalligt.

Ved IT-projektrådets første møde i 2020 blev ambitionerne for de kommende år drøftet.

IT-projektrådet vil blandt andet fokusere på det gode leverandørsamarbejde og på at bemande projekter med de rette kompetencer til det pågældende projekts behov. Derudover vil IT-projektrådet blandt andet fokusere på, hvordan risikovurdering af enkelte projekter kan medvirke til at styrke forvaltningernes digitaliseringsindsatser. Du kan læse mere om IT-projektrådets kommende arbejde i årsrapporten.

Derudover er hele ni projekter i kontakt med IT-projektrådet for at planlægge risikovurdering i løbet af 2020.

IT-projektrådets medlemmer

Interne:

Tanja Franck, formand og adm. direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Stig Lundbech, direktør i Koncern IT
Søren Munk Skydsgaard, direktør i Socialforvaltningen
Lars Gregersen, direktør i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

Eksterne:

Signe Lynggaard Madsen, direktør i Statens og Kommunernes Indkøbsservice
Lars Mathiesen, direktør i Frost Management
Lars Frelle-Petersen, direktør i Dansk Industri
Lars Monrad-Gylling, bestyrelsesformand.

Dokumenter